Kun OP Keski-Pohjanmaassa lähdettiin miettimään asiakaslehteä, haluttiin tuoda esiin asiakastarinoita, palveluita ja monipuolista asiantuntijuutta sekä oman alueen jo olemassa oleville että potentiaalisille asiakkaille. Asiakaslehdelle alun perin valikoituneita teemoja, yrittäminen ja yrittäjyys, jatkettiin syksyllä ilmestyneessä lehdessä.
– Lehdellä halusimme tuoda esiin omia uusia tuotteitamme sekä jakaa erilaisia yritystarinoita inspiraatioksi, joko omaa yrittäjyyttä pohtiville tai uusia aluevaltauksia ajatteleville, kertoo OP Keski-Pohjanmaan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Päivi Eloniemi.
Osuuspankilla tehdään aktiivisesti digitaalista viestintää niin somekanavissa kuin omilla verkkosivuilla. Käsin kosketeltava printtilehti mahdollistaa viestimisen ja muistijäljen jättämisen lukijalle hieman toisella tavalla.
– Moni suomalainen tietää Osuuspankin, mutta ei välttämättä sitä millainen pankki nimenomaan OP Keski-Pohjanmaa on. Siksi halusimme kertoa toiminnastamme omilla kasvoillamme ja paikallisilla tarinoilla, Eloniemi kertoo.
Lopputuloksen oltava linjassa brändin kanssa
Ajatustyötä ja suunnittelua asiakaslehden toteuttamiseksi tehtiin OP Keski-Pohjanmaalla parisen kuukautta. Lehden juttuaiheet syntyivät pankin oman sisäisen työn tuloksena Hilla Groupin vastatessa painotuotteen sisältöjen kirjoittamisesta ja visuaalisuudesta.
Lopputulos on Eloniemen mukaan sekä valtakunnallisen OP Ryhmän että paikallisen osuuspankin näköinen.Kaikki elementit ovat lehdessä paikoillaan. Lehti näyttää hyvältä ja ammattimaisesti tehdyltä. Jutut on hyvin toimitettu ja paperivalinta sekä painojälki ovat onnistuneita.
– Tämä lehti oli kolmas, jonka teimme yhdessä Hilla Groupin kanssa, joten kyllähän se yhteinen prosessi on helpompi ja vaikuttaa myös lopputulokseen.
Sparrausapu ja asiantuntijuus Hilla Groupin valtteja
Eloniemen mukaan onnistuneeseen lopputulokseen on ollut helpompi päästä, kun on ollut osuuspankin ulkopuolisia silmäpareja sparrailemassa. Ulkopuoliset silmät ja näkökanta ovat olleet erittäin tärkeitä projektin laadukkaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
– Ilman kumppania lehden teko olisi melkein mahdotonta. Meillä on kuitenkin rajalliset resurssit ja ohjelmat, Eloniemi sanoo.
Printtilehden juttujen elinkaari on käytössä kohtuullisen pitkä. OP Keski-Pohjanmaa on hyödyntänyt asiakaslehteä varten tehtyjä yritystarinoita julkaisemalla niitä esimerkiksi OP Median paikallisessa osiossa, ja julkaisemalla niitä sitä kautta myös someen.
Eloniemi vinkkaakin, että asiakaslehteä suunnittelevien kannattaa miettiä, miten kaikilla tavoin syntyvää sisältöä voi hyödyntää.
– Projekti kannattaa aikatauluttaa hyvin — koskaan ei voi olla liian aikaisin liikkeellä, vaikka on kumppani mukana.
– Meidän kannaltamme on ollut valtavan mukava, että oli paikallinen kumppani mukana tekemässä. Paikallisen kumppanin kanssa ymmärtää helposti toisiaan ja puhuu automaattisesti samaa kieltä.
Hannu Lehto Hilla Groupin sisältö- ja viestintäpalveluista korostaa, että asiakaslehdistä tehdään aina ko. yrityksen näköinen. Eli lehden sivujen visuaalisuudessa noudatetaan aina yrityksen ilmettä.
– Sisältöjä mietittäessä kannattaa aina miettiä, millaisella sisällöllä on vaikutusta kuluttajiin. Lehdessä kuuluu olla kerrottuna yrityksen palveluista, mutta monissa tapauksissa kuluttajiin vaikuttavat vielä enemmän yrityksen asiakkaiden omat kertomukset asiakaskokemuksista.
– Tällaisista erinomaisia asiakastarinoita olemme saaneet tehdä OP Keski-Pohjanmaalle muun muassa 24Pesulasta, Järvelän puutarhasta sekä Harjun leipomosta.